Kosteloosheid basisonderwijs.

 Basisonderwijs moet voor alle leerlingen toegankelijk zijn. Het is niet aanvaardbaar dat ouders omwille van een krappe financiële situatie hun zoon of dochter niet naar de school van hun keuze kunnen laten gaan. Daarom stelt de minister dat alles wat in de strikte betekenis te maken heeft met het bereiken van de eindtermen of het nastreven van de ontwikkelingsdoelen kosteloos moet zijn. Dat wil zeggen dat wij als basisschool bepaalde zaken niet mogen verrekenen in de schoolrekening. Het gaat dan onder andere om schrijfgerief, tekengerief, knutselmateriaal, handboeken, meetmateriaal, passer, atlas, … (een volledig lijstje kan u hieronder vinden).

Wil dat zeggen dat u geen schoolrekening meer krijgt? Toch niet. De minister erkent dat scholen nog vele andere activiteiten ontwikkelen die niet met de minimumdoelen te maken hebben maar nodig zijn in de visie op totale ontwikkeling van de school. Daarvoor wordt wél een rekening gemaakt. Denk hierbij aan schoolzwemmen (wordt in Lovendegem voor de lagere school gedeeltelijk door de gemeente betaald ! Waarvoor dank !), een museumbezoek, een leeruitstap. Ook diensten waarop u als ouder rekent, en hiervoor ook wil betalen: drankjes, maaltijden, nieuwjaarsbrieven, abonnementen,… Deze zaken hebt u zelf in de hand.

De minister legt ook maxima op. Dat wil zeggen dat een schoolrekening niet boven een bepaald bedrag mag gaan, d.w.z. dat de factuur voor leeruitstappen, zwemmen en culturele uitstappen voor kleuters jaarlijks niet meer mag bedragen dan € 45,00, voor de lagere school is dit € 85,00.
Extra-muros activiteiten (onze bos-, stads,- en zeeklassen) mogen samen niet meer dan € 410,00 kosten.  

Lijst met materialen die kosteloos ter beschikking worden gesteld.
  • Volgende materialen worden vermeld in de ontwikkelingsdoelen en eindtermen voor het gewoon onderwijs. Deze materialen zijn verplicht aanwezig op school.
    De school stelt de materialen in voldoende mate ter beschikking. Dit betekent niet dat dit materiaal voor elke individuele leerling aanwezig moet zijn.
  • Spelmateriaal, bewegingsmateriaal, toestellen, klimtoestellen, rollend en/of glijdend materiaal, boeken, kinderliteratuur en –romans,
    zakrekenmachine, passer, globe, atlas, kompas, kaarten, informatiebronnen,
    tweetalige alfabetische woordenlijst, muziekinstrumenten.
  • Materialen uit de volgende categorieën worden verondersteld in voldoende mate aanwezig te zijn en staan in functie van het nastreven van de ontwikkelingsdoelen of het bereiken van de eindtermen voor gewoon en buitengewoon onderwijs.
    Een school beslist op basis van haar pedagogisch project welke materialen zij wenst te gebruiken.
  • Schrijfgerief, tekengerief, knutselmateriaal
    Constructiemateriaal, planningsmateriaal, leer- en ontwikkelingsmaterialen,
    handboeken, schriften, werkboeken en –blaadjes, fotokopieën, software...
    Informatie- en communicatietechnologisch (ICT) materiaal, multimediamateriaal, meetmateriaal e.a.